
Het Belgische Komrads creëert circulaire sneakers, met een positieve impact op de toekomst van onze kinderen en de planeet. De sneaker wordt uitsluitend uit duurzame materialen gemaakt: ecologische appelleder, gerecycleerde rubber, PET-flessen of gerecyclede koolstof.
Aan de hand van zijn visie vertelt founder Mark Vandevelde hoe Komrads in het coronajaar 2020 de omzet verdubbelde. Waarom ze een nieuwe kapitaalronde zijn gestart en hoe Komrads de uitbouw van hun online shop en buitenlands netwerk aanpakt. En dat allemaal met één doel: “De meest duurzame sneaker ter wereld maken”.
Hoe heb je zelf impact?
Daarnaast deelt Mark ook zijn inzichten en tips om zelf werk te maken van circulair ondernemen. Hoe krijg jij als ondernemer zicht op jouw vervuiling? Hoe werk je samen met collega’s en welke kleine stappen zet je makkelijk zelf. Hoe evolueren we samen naar een zero waste economie?
Over Komrads
Voor sneakerfans is Komrads geen onbekende naam. Festivalweides in de jaren zeventig en tachtig waren steevast verdeeld in twee groepen: de ene droeg een Amerikaanse Converse, de andere het Russische ICNS-model van Komrads. Komrads werd in 2015 overgenomen door Greet Goegebuer en Mark Vandevelde, als tegenbeweging op de vervuilende sneakereconomie*.
Praktisch
- 19u30: Deuren open
- 20u00: Verwelkoming door de UNIZO voorzitter
- 20u15: Het Komrads-verhaal, met kans tot vraagstelling
- 21u00: Voorziene einde
*De mode-industrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld: van alle schoenen ter wereld wordt slechts 1% gerecycleerd. Daarnaast wordt elk jaar 18 hectare van het Regenwoud gekapt, een gebied zo groot als Engeland en Wales. In plaats daarvan worden palmoliebomen en rubberplantages aangelegd, de belangrijkste grondstof om sneakers te produceren.